حضرت زهرا سلام الله عليها: اِنَّ السَّعيدَ، کُلَّ السَّعيدِ، حَقَّ السَّعيدِ مَن أحَبَّ عَلِياً في حَياتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛ همانا سعادتمند(به معناي) کامل و حقيقي کسي است که امام علي(ع) را در دوران زندگي و پس از مرگش دوست داشته باشد.

گواهی قرآن وروایات،بر کروی بودن زمین

واَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الاَرْضِ وَمَغارِبَها
و مشرق ها و مغرب هاى پر برکت زمین را به آن قومِ به ضعف کشانده شده [زیر زنجیر ظلم و ستم]، واگذار کردیم!
❇️فلا اُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغارِبِ اِنَّا لَقَادِرُونَ
سوگند به پروردگار مشرق ها و مغرب ها که ما قادریم
توضیح: این آیات حاکى از تعدّد مشرق ها و مغرب ها و نقطه طلوع و غروب آفتاب است که لازمه آن کروى بودن زمین میباشد؛ زیرا بطور مسلّم اگر زمین مسطّح و هموار باشد، براى جهان جز یک مشرق و یک مغرب نخواهد بود و تنها در صورتى کروى بودن زمین، به نسبت انحناى آن، هر نقطه اى داراى مشرق و مغرب جداگانه اى خواهد بود و طلوع خورشید بر جزیى از اجزاى آن، ملازم با غروب آن از جزء دیگر است و بنابراین، تعدّد مشرق و مغرب دلالت کروى بودن زمین دارد
🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷

 

🌱
❇️داستان واستدلالی ازامام صادق ع:

در مسافرتى، مردى با من همسفر گردید. او مقیّد بود که نمازمغرب را در تاریکى شب و نمازصبح را در تاریکى کامل (آخر شب) بخواند، امّا من برخلاف او بودم؛ هرموقع آفتاب غروب میکرد نمازمغرب را میخواندم و هر موقع فجر طلوع می نمود، نمازصبح را به جا میآورم.
آن شخص از من خواست که من نیز مانند او رفتار کنم و عمل خود را چنین توجیه مى کرد:
آفتاب پیش از آن که به سرزمین ما طلوع کند، بر دیگران طلوع مینماید و هنگامى که از سرزمین ما ناپدید میشود هنوز بر گروهى دیگر طالع و نور افشان است.
امام صادق ع میفرماید، به او گفتم: وظیفه ما این است که هر موقع آفتاب از افق ما ناپدید شد، نمازمغرب را بخوانیم و نباید در انتظار غروب خورشید از نقاط دیگر باشیم و هر موقع فجر طلوع کرد، بر ماست که نمازصبح را بخوانیم اگر چه خورشید در همان موقع بر نقاط دیگر طالع باشد، چنان که بر مردم همان نقاط لازم است نمازهاى خود را موقع طلوع فجر و غروب آفتاب در افق خود انجام دهند.
🌺ایشان درحدیث دیگری میفرماید:
انّمَا عَلَیْکَ مَشْرِقُکَ وَ مَغْرِبُک
تو باید که مشرق و مغرب منطقه خود را ملاک عمل قرار دهى!
👌اینهاهمه دلالت بر کرویّت زمین دارد…
📚وسایل الشیعه، ج۱، ص۵

منوی دسترسی