حضرت زهرا سلام الله عليها: اِنَّ السَّعيدَ، کُلَّ السَّعيدِ، حَقَّ السَّعيدِ مَن أحَبَّ عَلِياً في حَياتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛ همانا سعادتمند(به معناي) کامل و حقيقي کسي است که امام علي(ع) را در دوران زندگي و پس از مرگش دوست داشته باشد.

راههای کسب ثروت حلال (بخش پنجم)

ادامه راههای کسب ثروت حلال :

تقوا و نیکوکاری

ـ قرآن کریم می فرماید :
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أوْ اُنْثی وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْیَیَّنهُ حیاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجزِیَنَّهُمْ أجْرَهُمْ بِأحْسَنِ ماکانُوا یَعْمَلُونَ

هر مرد و زنی که کاری نیکو انجام دهد اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه¬ای به او خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم نمود.

سوره-ی مبارکه نحل، آیه شریفه ۹۷

ـ در این آیه یک قانون کلی بدون هیچ قید و شرط سنّی ، جنسی ، نژادی ، رتبه‌ی اجتماعی بیان می‌کند که معیار حیات طیبّه و زندگی خوش (در دنیا وآخرت ) دوچیز است:

۱) ایمان به خداوند ۲ ) عمل صالح که زاییده¬ی ایمان است .
یعنی جامعه ی امن و آرام ،همراه با صلح ، دوستی ،تعاون در گرو دو شرط فوق الذکر است.
و نابسامانی ها ،درد و رنج ، ظلم و طغیان ،انحصار طلبی درصـورت فقدان آن دو شرط و جایگزینی هوی و هوس و دنیا پرستی است

 

ادامه راههای کسب ثروت حلال :

چرا در سوره-ی مبارکه نحل، آیه شریفه ۹۷ عمل صالح، مقیّد به قید ایمان شده است؟
چون غالب اعمال، اگر تـوأم با ایـمان نباشـد آلوده اسـت مـگر استثنائات.
که آن هم بسیار نادر بوده واگر مقیّد به ایمان نباشد همراه آفاتی ازقبیل عُجب ، ریا ،تظاهر،خودبینی ، تقلّب و منّت گذاری خواهدبود.

مثال زیبا:

دو نفر به ساختن بیمارستانی اقدام می‌کنند یکی با انگیزه الهی و دیگری برای تظاهر وکسب موقعّیت بهتر اجتماعی. درنگاه اوّل هردو بیمارستان ساخته شده و مورد استفاده مردم است و از این جهت یکسانند .
(صرف نظر از اینکه یکی پاداش الهی دارد و دیگری ندارد )
درنگاه عمیق تر تفاوت بسیار زیاد است ، برای مثال:

نفر اوّل به سراغ محلّات مستضعفین و نیازمندان می‌رود و یا در محلی گمنام بیمارستان را می‌سازد چون می‌داند که خداوند به عمل او آگاه است. امّا دیـگری به محلاتی میرودکه بیشتر به چشم می آید علی رغم اینکه شاید احتیاجی مبرم هم به آن بیمارستان نداشته باشند؛ چرا که هدفش تظاهر است.

نفر اوّل استحکام بنا را در نظر می‌گیرد حتی اگر دیرتر آماده شود امّا نفـر دوّم برای اینکه زودتر بر پا شـود و با جـار و جنـجال و تبلیغات به اهداف خودش برسد (اعم از سیاسی و اجتماعی) بدون در نظر گرفتن آینده با استحکام ضعیفی آن را می‌سازد.

در انتخاب نیروی انسانی بیمارستان اعم از: رئیس ،پزشکان، پرستاران ،نیز تفاوت زیاد خواهد بود و….فتامّل
نکته : چون بعد از جزای احسن، حیات طیبّه آمده است، پس حیات طیبّه مربوطه به دنیاست و جزای احسن مربوطه به آخرت.

کتاب در محضر امیر المؤمنین ، ج پنجم ، ص ۶۰۶ به نقل از تفسیر نمونه، ج ۱۱ ،ص ۳۹۲

 

ادامه راههای کسب ثروت حلال :

چه رابطه ای میان استغفار وتقوی با آبادانی دنیاست ؟

قرآن کریم می فرماید :

وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ القُری آمَنُوا وَاتَّقوا لَفَتَحْناعَلَیْهِمْ بَرکاتٍ مِنَّ السَّمآءِ وَالْأرْض

اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند درهای برکات آسـمان و زمیـن را به روی آنها می‌گشـائیم ولکن آنها تکذیب کردند و ما هم آنان را مجازات کردیم .
میزان الحکمه، ج ۴ ،ص ۱۷۴۳ ،تحف العقول، ص ۷

تفاسیر مختلف از برکات آسمانی و زمینی:

الف) اجابت دعا و حلّ مشکلات زندگی.
ب) برکات آسمانی همان برکات معنوی و برکات زمینی همان برکات و مادّی
ج) نزول باران و روئیدن گیاهان.

تفسیر سوّم از همه مناسبتر به نظر می‌رسد؛ چرا که در آیات قبلی وقتی مجازات مجرمان را شرح می‌داد گاهی به فرود آمدن سیلاب از آسمان و طغیان چشمه‌ها از زمین (مانند طوفان نوح ) وگاهی به صاعقه‌های آسمانی و گاهی زلزله‌های وحشتناک زمینی اشاره کرده بود.
تفسیر نمونه ،ج ۶ ،ص ۲۶۶

یعنی اگر مجازاتی هست ،در حقیقت واکنش اعمال خود ماست و اگر انسان پاک و با ایمان باشد و عمل صالح انجام دهد خداوند به جای عذاب آسمانی و زمینی،برکات و مواهب خود را به او عطا می‌فرماید.

تقوی و عمل صالح، نه تنها موجب نزول برکات است بلکه او را کمک می‌کند که توان و استعدادهای خدادادی را صرف خیرات کند نه صرف ویرانی دنیا.
آنچنان که امروز میبینیم مسابقات تسلیحاتی قدرتهای بزرگ است ،که همه ی توان، اقتصاد و نیروی انسانی خود را صرف ساخت سلاحهای نابودکننده میکنند.
کفر وبی‌ایمانی، سرمنشاء قانون شکنی‌ها،هوی وهوس، بی‌مسئولیتی در قبال دیگران،اختلاف و تفرقه،تزلزل پایه‌های اعتماد بین مردم و هدر رفتن نیروی انسانی ،اقتصادی و فرهنگی است.
در محضر امیرالمومنین علیه السلام، جلد پنجم، ص۶۲۰

 

ادامه راههای کسب #ثروت_حلال :

سئوال مهم :

چرا بعضی از کشورهای فاقد ایمان و تقوی از پیشرفت نسبی مادّی و ظاهراً از زندگی نسبتاً آرام و مرفّهی برخوردارند ولی کشورهای مدّعی ایمان نسبتاً از این توفیق کم بهره اند؟

جواب:

این تصوّر و اشتباه بزرگی بیش نیست که گمان می‌شود ملّتهای چنین کشورهایی علی رغم صنایع پیشرفته وثروت زیادخوشبختند. اگر از نزدیک درون این جوامع را با دقّت بنگریم خواهیم دید که چه دردهایی راتحمّل می‌کنند و حقیقتاً از بیچاره‌ترین مردم هستند.

مشکل امنیّت که شدیداً این جوامع را تهدید می‌کند، از هم گسیختگی خانواده، آلودگیهای اخلاقی، دور بودن ازعواطف و احساسات انسانی، افسردگی شدید روحی، خودخواهی و غرور که موجب ارزش قائل نشدن برای سایر ملتهاست، جنگ و خونریزی و…. از نشانه‌ها وعلایم بیچارگی این ملّتهاست .

و امّا چرا جوامع دیندار و به ظاهر پایبند به اصول تعلیمات پیامبران از آن کشورها عقب افتاده ترند؟

این ملّتها فقط ادّعای دین داری دارند ولی در عمل به دستورات الهی ناموفّقند.

با تأسّف تعالیم اسلام عزیز، درکشورهای اسلامی اجـرا نمی‌شـود، برای مثال :

تأکید زیادی که در دین اسلام برای کسب علم و دانش داریم و آیات و روایات فراوانی که مسلمین را دعوت و سفارش به آگاهی و پیشرفت علمی در همه‌ی زمینه‌ها می‌کند ،در جایی دیگر سراغ داریم ؟!

یا سفارش اکیدی که درباره صداقت، پرهیز از دروغ، رعایت حقّ ‌الناس، امانت داری، بار خود را به دوش دیگر نینداختن، کار و تلاش بی‌وقفه ، ذلّت ناپذیری، پرهیز از اسراف، چشم و هم چشمی تجمّلگرایی و هزینه‌های اضافی، هماهنگی و اتحّاد، توجّه و محبّت به همه خصوصاً افراد ضعیف جامعه، ایثار و فداکاری، سختگیری بر مسئولین، انفاق، راضی بودن به حق خود و پایمال نکردن حقوق دیگران ، رعایت قوانین ،دوری ازحسادت ،کینه ،بخل حرص، غیبت ،تهمت ،جنگ وخونریزی و…… داریم درجایی دیگر می‌توان پیدا کرد؟!

آیا به راستی اگر به این دستورات و ده‌ها و فرمان سازنده‌ی دیگرکه در این مکتب ارزشمند آمده عمل شود باز هم این کشورها عقب افتاده اند ؟!

آیا این اصول درجوامع دینی واسلامی حکم فرماست ؟
پس بدون هیچ واهمه ای باید اعتراف کرد که اسلام چیزی است و مسلمین چیزی دیگر .
باید حساب اسلام، را از مسلمانان ظاهری جدا کرد .

اینجانب در سفرهایی که به کشورهای غربی داشتم به یاد جمله ی مرحوم سیّد جمال الدّین اسد آبادی (که به قول شهید علاّمه ی مطهری در کتاب بررسی نهضت¬های اسلامی در صد سال اخیر: بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله ی اخیر است) افتادم که می‌گفت: من در کشورهای غربی اسلام را دیدم ولی در کشورهای اسلامی فقط مسلمان دیدم.
یعنی آنها به بعضی از دستورات اسلامی عمل کردند و این همه موفّقیت علمی و مادّی کسب کردند ولی ما متأسّفانه ….
پس با توضیحاتی که عرض شد رابطه‌ی تقوی و عمل به دستورات الهی با آبادانی دنیا روشن می¬شود.

ـ قرآن کریم می‌فرماید :
وَما اَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ اَیْدیکُمْ وَیَعْفُوا عَنْ کَثیر
هر مصیبتی که برشما می‌رسد به خاطر اعمالی است که انجام می‌دهید (وخداوند ) بسیاری را عفو می فرماید.

کتاب در محضر امیر المؤمنین علیه اسلام جلد پنجم، ص۶۲۰

منوی دسترسی