حضرت زهرا سلام الله عليها: اِنَّ السَّعيدَ، کُلَّ السَّعيدِ، حَقَّ السَّعيدِ مَن أحَبَّ عَلِياً في حَياتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛ همانا سعادتمند(به معناي) کامل و حقيقي کسي است که امام علي(ع) را در دوران زندگي و پس از مرگش دوست داشته باشد.

حالات افراد در روز قیامت

رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله در حدیثی جامع و طولانی پیرامون حالات افراد در روز قیامت می‌فرمایند:
فردی را میآورند که مالی را از راه حرام تحصیل کرده و در راه حرام مصرف نموده است، دستور صادر می‌شود که او را به آتش ببرید.
فرد دیگری را می‌آورند که مال را از راه حلال به دست آورده ولی در حرام صرف کرده است، دستور صادر می‌شود او را هم به آتش ببرید.
فرد دیگری را میاورند که مال را از حرام به دست آورده ولی در حلال خرج کرده است، دستور صادر می شود او را به آتش ببرید.
این سه نفر خلاف دستور خداوند انجام داده‌اند حال یکی در هزینه و یکی در تحصیل مال و یکی در هر دو، که هر سه طبق صلاحدید خدای متعال مستحق عذاب هستند.
امّا فرد چهارم کسی است که از حلال به دست آورده و در حلال هم خرج نموده است.
به او هم می‌گویند: بایست؛زیرا برای در آمد حرام و مصرف حرام “عقاب”است، اما برای درآمد حلال و مصرف حلال هم” حساب” است. لذا از او سئوالاتی می‌کنند، از جمله میپرسند:
تو مال را از طریق حلال به دست آوردی، امّا آیا در تحصیل آن، امور دیگرت را فراموش کردی؟
آیا از عبادت هایت غفلت کردی؟
آیا نمازت را که باید اوّل وقت می‌خواندی، خواندی یا به تأخیر انداختی؟
آیا رکوع و سجده ات را به خاطر مال حلال، کوتاه کردی؟
آیا وضوی کامل و با دقّت گرفتی؟
عرض می‌کند: پروردگار من!
من هم از طریق حلال مالم را به دست آورده‌ام، هم در مسیر حلال صرف کردم و در هیچ کدام از واجبات کوتاهی ننمودم.
دوباره سئوال می‌شود:
آیا با مال، ثروت، لباس، مرکب و… بر دیگران فخر و مباهات کردی؟
عرض می‌کند: خداوندا! خیر
من فخری و مباهاتی نکردم و دل کسی را نیز نشکستم.
سئوال می‌شود: آیا به وضع افراد مسکین و مستمند که موظّف به رسیدگی بودی، رسیدگی کردی؟
عرض می‌کند: من همه‌ی حقوق واجب و مستحب (اعم از خمس و زکات )را ادا نمودم.
فقرا را می آورند و معلوم می‌شود که راست می‌گوید.
باز می‌گویند: بایست.
همه‌ی این امور درست است یعنی از حلال به دست آوردی، در مسیر حرام صرف ننمودی، و در واجباتت کوتاهی نکردی، به کسی فخر نفروختی و دل او را نرنجاندی و غیر از رسیدگی به حقوق واجب مستحبات را هم پرداختی، اما اینها حقوق دیگران بود. بگو که حق خداوند را چه کردی؟
یعنی خدایی که این همه مال و نعمت به تو داد، آیا شکر یک نعمت از نعمتهای بی شمار او را ، به جای آوردی؟!
از این که سلامت داشتی میتوانستی غذا بخوری ، آب بیاشامی و از سایر منافع و نعمتها لذّت ببری، آیا شکر یکی از این نعمتها را به جای آوردی؟!
در محضر امیرالمومنین علیه السلام، جلد پنجم، ص، ۵۸۹

منوی دسترسی